اوضاع در غازی عینتاب شهر صنعتی و حلب دوم ترکیه پس از زمین لرزه

غازی عینتاب شهر صنعتی در ترکیه که مهاجران عمده‌ای از سوریه در آنجا سکونت دارند و آن را حلب دوم می‌خوانند، با زمین لرزه اخیر در وضعیت دشواری به سر می‌برد.

اوضاع در غازی عینتاب شهر صنعتی و حلب دوم ترکیه پس از زمین لرزه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل سایت هنر و فرهنگ به نقل از العربی الجدید، سوری‌ها شهر غازی عینتاب ترکیه را حلب دوم می‌نامند و آنجا برایشان بوی وطن را دارد. حالا زمین لرزه سحرگاه دوشنبه ششم فوریه ۲۰۲۳ سرنوشت دو شهر آسیب دیده از این فاجعه را مشابه یکدیگر کرده است. غازی عینتاب کلانشهری توسعه یافته و مدرن در استانی به همین نام در جنوب شرقی ترکیه است. در فوریه ۱۹۲۱، مجلس ترکیه این شهر را به عنوان غازی آنتپ به معنی «قهرمان جنگ آنتپ» برای تمجید مقاومت شهر در جنگ جهانی اول برابر محاصره فرانسه برگزید و این نام از ۱۹۲۸ رسمی شد.

غازی عینتاب همچنین نگین جنوب ترکیه، قطب صنعتی، تجاری و حتی کشاورزی این کشور است و موقعیت اقتصادی آن در ترکیه آن را بیشتر به شهر حلب در سوریه شباهت می‌دهد و از نظر جغرافیایی نیز به هم نزدیک هستند. از همین رو بسیاری از مردم مهاجر سوریه در غازی عینتاب زندگی کنند و مرکز فعالیت بسیاری از تجار و بازرگانان دو کشور است و در حال حاضر  این شهر نیز تحت تأثیر دو زمین لرزه بزرگ اولی با بزرگی ۷.۷ درجه و دومی با بزرگی ۷.۶ درجه و پس لرزه‌هایی است که قدرت آنها تا حد زمین لرزه‌ها نیز بالا می‌روند. غازی عینتاب با جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون نفر با اکثریت کُردنشین، ششمین شهر پر جمعیت ترکیه و از صنعتی‌ترین شهرهای این کشور بشمار می‌رود. تعداد سوری‌های مقیم غازی عینتاب نیز بیش از ۴۶۰ هزار نفر است و البته این‌ها کسانی هستند که کیملیک کارت ترکیه (کارت اقامت یک سال به بالا) دارند. بر اساس آمار اداره مهاجرت ترکیه حدود بیست درصد از جمعیت استان غازی عینتاب را سوری‌ها تشکیل می‌دهند علاوه بر اینکه عده‌ای قابل توجه هم به شیوه‌های قانونی دیگری در این کشور زندگی می‌کنند. بر اساس آمار، غازی عینتاپ دومین ایالت ترکیه پس از استانبول است که  بیش‌ترین سوری‌ها در آن سکونت دارند و این ناشی از عوامل زیادی است که مهمترین آنها نزدیک بودن غازی عینتاب به سوریه  است و شمار زیادی از نهادهای داخلی و بین المللی نیز  از آنجا به عنوان یک ستاد برای انجام فعالیت‌های خود در شمال سوریه استفاده می‌کنند. غازی عینتاب که در چند ده کیلومتری کانون زلزله یعنی شهر قهرمان مراش واقع است، مانند بقیه ایالت‌های جنوب ترکیه به شدت تحت تاثیر زلزله قرار گرفت و شاهد فروریختن تعداد زیادی از ساختمان‌ها و آواره شدن تعداد زیادی از ساکنان بود. اظهارات فاطمه شاهین شهردار غازی عینتاب که می‌گوید یکی از مناطق این استان با 60 هزار نفر سکنه نیمی از ساختمان‌هایش کاملا فروریخته حجم فاجعه را نشان می‌دهد. شهر غازی عینتاب که تا دو روز پیش شبیه شهر ارواح شده و به سختی می‌توانست کسی را در خیابان‌ها دید، زیرا تقریباً همه مغازه‌ها، رستوران‌ها و مؤسسات دولتی، کارگاه‌ها و شرکت‌ها در این شهر تعطیل بودند، به تدریج از دیروز مغازه‌هایی که باقلوای معروف این شهر یا رستوران‌هایی که با کمک دولت غذای گرم به زلزله زدگان ارائه می‌دهند، بازگشایی شده است. بیشتر بازماندگان زلزله در غازی عینتاب نیز نظیر ۹ ایالت دیگر ترکیه در بوستان‌ها و برخی در مساجد پناه گرفته‌اند و آنهایی هم که خانه‌هایشان آسیب جزیی داشته است تا بررسی نشدن خانه‌ها امکان برگشت به خانه‌هایشان وجود ندارد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی ریاست اداره مهاجرت ترکیه تعداد افراد زلزله زده در ترکیه بیش از ۱۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود که ۱۵ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی ترکیه را تشکیل می‌دهد. این آمار حاکی است بیش از دو میلیون ترکیه‌ای و ۷۰۰ هزار سوری در ایالت‌های قهرمان مراش، آدی یامان، غازی عینتاب، سانلیورفا، دیاربکر، مالاتیا، عثمانیه، آدانا، هاتای و کیلیس از زلزله آسیب جدی دیدند. دولت ترکیه  در عین حال در راستای یکی از طرح‌های اسکان اضطراری زلزله زدگان پیشنهاد داده که آنها برای مدت یک سال به یکی از ایالت‌های آسیب ندیده در زلزله اخیر بروند و در این مدت تا بازسازی خانه‌هایشان از سوی دولت، به هر خانواده برای اجاره مسکن مبلغی بین ۲ تا پنج هزار لیر معادل ۱۰۶ تا ۲۵۶ دلار پرداخت می‌شود و علاوه بر اینکه به هر خانواده برای آن یک سال ۱۵ هزار لیر هم پرداخت می‌شود.

سامر العانی روزنامه نگار سوری در غازی عینتاب که با خانواده‌اش به طور معجزه آسا از زلزله نجات یافته است در گفت‌وگو با العربی الجدید لحظه وقوع زمین لرزه و پس از آن را روایت می‌کند و می‌گوید: لحظات وحشتناکی بود. بچه ها خواب بودند و با لرزش ساختمان از خواب بیدار شدند و در چند لحظه همه ما در خیابان بودیم و ساکنان ساختمان‌های همسایه نیز در خیابان بودند. وی افزود: صحنه هولناکی بود. ساختمان های روبریمان فرو ریخته بودند و مطمئنا ساکنان آنجا زیر آوار گرفتار شدند. اکثریت مردم با وجود سرما و برف پابرهنه به خیابان‌ها آمدند و زنان و بچه ها گریان و هراسان آن سحر را به صبح رساندند. العانی گفت: شب زلزله بسیار سخت بود و با اولین روشنایی روز متوجه شدیم که همه ساکنان غازی عینتاب در خیابان‌ها هستند و صدها ساختمان فرو ریخته یا ترک خورده است. در حال حاضر ورود به داخل ساختمان‌ها ممنوع است و به دلیل ترک‌های ساختمان‌ها و پس لرزه‌ها هنوز خطر به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه در روز نخست به دلیل قطعی کامل گاز و برق و نبود نان و آب برای خانواده‌ها سخت‌ترین روز بود گفت که به دنبال آن نیروهای داوطلب غذا و پوشاک آوردند و در حال حاضر همه مردم در سرمای شدید تا 11 درجه سانتی گراد زیر صفر در خیابان‌ها چادر زدند یا در پناهگاه‌ها از جمله مساجد و در فضاهای شلوغ و بی امکانات وبا وسایل گرمایشی اندک سر می‌کنند به گونه‌ای که برای سرویس‌های بهداشتی هم باید وقت زیادی در صف‌های طولانی بایستند.

 

وی با بیان اینکه خانواده‌ها هرگز طی روزهای آتی جرات بازگشت به خانه‌هایی که ترک برداشته و خراب هم نشده را ندارند، گفت: منطقه نورداگ در ایالت غازی عینتاب بیش‌ترین آسیب را دیده است. محله‌هایی در داخل شهر کاملا آسیب دیدند زلزله باعث قطعی آب و گاز شده است. آب محله‌هایی که وضعیت بهتری دارند و آسیب کم‌تری دارند، وصل شده است، اما در بیش‌تر محله‌ها آب همچنان قطع است و احتمال آلودگی آب‌ها پس از زلزله وجود دارد و وصل مجدد گاز هم نیاز به تکمیل سنجش ایمنی خطوط گاز و ممانعت از بروز نشتی و آتش‌سوزی است.

در حالی که عملیات امداد و نجات با وجود گذشت هفت روز از وقوع زلزله در این استان ادامه دارد، هواپیماهای نظامی ترکیه در حال انتقال مجروحان و آسیب دیدگان به استانبول و آنکارا است به خصوص کسانی که آسیب‌های جدی دیده اند، زیرا بیمارستان‌های مناطق زلزله زده و حتی بیمارستان‌های اطراف بیش از این توان پذیرش و ارائه خدمات پزشکی به مجروحان را ندارند. قربانیان زلزله نیز که اغلب مسلمان هستند پس از خوانده شدن نماز میت برای آنها در گورهای جمعی در این شهر به خاک سپرده می‌شوند.

نیروهای ویژه نیز در حال معاینه فنی ساختمان‌ها به منظور بررسی میزان تخریب آنها هستند و روز شنبه نیروهای امنیتی پیمانکار برج معروف بهار در استان غازی‌عینتاب، یکی از ساختمان‌های تخریب شده در زلزله‌های اخیر را دستگیر کردند. او یکی از ۱۳۱ پیمانکار و صاحبان املاکی است که به اتهام سهل انگاری در ساخت ساختمان‌های آسیب دیده در مناطق زلزله زده ترکیه بازداشت شده‌اند. حلب،دومین شهر بزرگ سوریه و بزرگ‌ترین مرکز تجاری این کشور نیز  از سال ۲۰۱۲ تا فوریه 2017  در اشغال تروریست‌ها بود که حجم سنگینی از ویرانی‌ها را در آنجا به بار آورده و حتی تجهیزات کارخانه‌های آن به ترکیه برده می‌شد. اما امروز نیز شهر حلب از مناطق آسیب دیده در زلزله اخیر است که با حمایت نیروهای دولتی سوریه و همپیمانان آن عملیات امداد و نجات در آن پایان یافته و زلزله زدگان در ده‌ها مرکز اسکان داده شدند.

مردم غازی عینتاب از دولت ترکیه و نهادهای بین المللی می‌خواهند برای بازسازی این شهر با آثار تاریخی بسیار آن شتاب کنند، بخصوص که این شهر علاوه بر جذابیت‌های گردشگری  سومین شهر صنعتی ترکیه هم محسوب می‌شود و به همین دلیل مقصد مهاجرت بسیاری از داخل و خارج ترکیه است.

پایان پیام/

نوشته ایجاد شد 502

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا