این پسرها فرشته‌اند/ خیران بیایند؛ ۸۰ جوان اوتیسم حقوق‌بگیر می‌شوند

گردنش را به این طرف و آن طرف خم می‌کند، لبخند پهنی روی لب‌هایش نشسته، دستش را جلو می‌آورد تا دستگیره پارچه‌ای کج و کوله خرسی‌اش را نشانم دهد، میثم این دستگیره را خودش دوخته است و حالا می‌خواهد نتیجه کارش را همه ببینند، اوهم مثل همه دوستان معلولش یک «فرشته» است.

این پسرها فرشته‌اند/ خیران بیایند؛ ۸۰ جوان اوتیسم حقوق‌بگیر می‌شوند

سایت هنر و فرهنگ – کرمان؛ مهسا حقانیت: گردنش را به این طرف و آن طرف خم می‌کند، لبخند پهنی روی لب‌هایش نشسته، دستش را جلو می‌آورد تا دستگیره پارچه‌ای کج و کوله خرسی‌اش را نشانم دهد، میثم این دستگیره را خودش دوخته است و حالا می‌خواهد نتیجه کارش را همه ببینند، اینجا نه خبری از خودنمایی و غرور است، نه خبری از تهمت و دروغ و دل‌شکستن، اوهم مثل همه دوستان معلولش در کارگاه خیاطی مرکز توانبخشی توانا در قلب دهکده سلامت کرمان یک «فرشته» است. می‌گویند میثم مجموعه‌ای از معلولیت‌هاست، هم جسمی، هم حرکتی و هم ذهنی، اما محبت گرمی که من از او در این صبح سرد زمستانی می‌بینم، من را یاد فرشته‌ها می‌اندازد.

خانم معلم هم به دعاهای آقا میثم اعتقاد پیدا کرده است، منور عابدی که هنرآموزانش او را «خانم عابدی» صدا می‌کنند، از ۱۵ سال قبل آموزش بچه‌های معلول را آغاز کرده و مهر و محبت بی‌کلک این بچه‌ها او را چنان وابسته کرده که وقتی پایش به خانه می‌رسد، دلش برای‌شان تنگ می‌شود، انگار‌نه‌انگار که کار با این بچه‌ها چند برابر بچه‌های عادی خستگی به‌همراه دارد. پسرهای کارگاه خیاطی مرکز توانبخشی توانا با روپوش‌های سفید و زرشکی پشت چرخ خیاطی‌های دستی نشسته‌اند، هنوز برای ورود به کارگاه دودل هستم که یکی از پسرها که روپوش سفید پوشیده و قد بلندی دارد و عینک به چشم زده است، به‌طرفم می‌آید و پشت سر هم می‌گوید، بفرمایید داخل، بفرمایید.

در حال نگاه کردن به لباس‌ها و وسایل پارچه‌ای دوخته شده هنرجویان هستم، سرم را که می‌چرخانم یکی از پسرهای پشت چرخ خیاطی را می‌بینم، گوشی‌اش را بیرون آورده و چهره‌اش را در صفحه آن نگاه می‌کند، دستی توی موهایش می‌کشد، خیالش از خوشتیپی‌اش که راحت می‌شود، گوشی را دوباره می‌گذارد توی جیب شلوارش. کار با بچه‌های معلول صبر و حوصله می‌خواهد بچه‌های معلول در کلاس‌های خانم منوری یاد می‌گیرند نقاشی بکشند، خیاطی و سفالگری بکنند و اجسام مشبک را بسازند، منوری می‌گوید: از ۱۵ سال قبل با این بچه‌ها کار می‌کنم، یادگیری آنها نسبت به بچه‌های معمولی پایین‌تر است و زمان می‌برد و صبر و حوصله زیادی می‌خواهد، اما به هر حال «می‌توانند». وی ادامه می‌دهد: بچه‌های معلول توانمندی خوبی دارند، اما باید حوصله داشت و استعدادهای‌شان را شناسایی کرد، شاگردی داشتم که سفال کار می‌کرد اما پیشرفتی نداشت، با او نقاشی کار کردم، خیلی پیشرفت کرد، حالا هم در رشته مشبک فعال است. وقتی از او درباره میزان توانمندی پسرها می‌پرسم، چشم‌هایش برق می‌زند و با نشان دادن نتیجه زحماتش برای این بچه‌ها می‌گوید: تعدادی از بچه‌ها می‌توانند بعضی از لباس‌ها مانند یک شلوار را به‌طور کامل برش بزنند و بدوزند.

منوری با اشاره به اینکه هر روز بودن در کنار بچه‌های معلول برایم سرشار از خاطره است و هرکدام از آنها اخلاق خاص خودش را دارد، خاطرنشان می‌کند: از کار کردن با آنها خسته نمی‌شوم، مثل بچه‌های خودم هستند و زمانی در خانه هستم، دلتنگ‌شان می‌شوم. این پسرها، محرم اسرار خانم معلم‌شان هم هستند او گاهی با آنها از مشکلاتش می‌گوید و برای‌شان درددل می‌کند، وقتی یکی از بچه‌های کلاس دستگیره پارچه‌ای خرسی‌اش را می‌آورد تا با آن خنده پهن روی لب‌هایش نشانم دهد، خانم منوری می‌گوید: دعاهای آقا میثم خیلی گیراست، هروقت به او می‌فهمانم، مشکلی دارم و می‌گویم برایم دعا کن، مشکلم برطرف می‌شود.  

خیران حمایت کنند؛ ۸۰ جوان اوتیسم مشغول به‌کار می‌شوند ۸۰ تا از جوانان مبتلا به اوتیسم هم در بخش بسته‌بندی کلمپه و قاووت (شیرینی‌های سنتی کرمان) مرکز توانبخشی توانا مشغول به‌کار هستند، از هادی یکی از جوانان می‌پرسم، آیا پخت کلمپه را یاد گرفته‌ای، چشم‌هایش را محکم به‌هم می‌فشارد و سرش را به عقب می‌برد و طوری وانمود می‌کند که انگار استادکار قنادی‌ست و همه کلمپه‌ها را خودش می‌پزد، اما حسام قلی‌زاده مدیر این مرکز می‌گوید: روزانه ۱۵۰ کیلوگرم کلمپه و ۲۰ کیلوگرم قاووت زیر توسط استادکار قنادی در این کارگاه تولید می‌شود و بچه‌های اوتیسم فقط در بخش بسته‌بندی فعال هستند. وی با اشاره به اینکه ۸ جوان فعال در کارگاه بسته‌بندی دارای بیمه و حقوق هستند، می‌گوید: اگر خیران پای کار آیند و در زمینه تهیه تجهیزات مورد نیاز به ما کمک کنند در این سالن توانایی تولید روزانه یک‌و‌نیم تا دو تن کلمپه و اشتغالزایی برای ۷۰ تا ۸۰ نفر را داریم.

زوج‌های معلول با هم می‌سازند مرکز توانبخشی توانا از ۲۰ سال قبل توسط خیران در دهکده سلامت کرمان راه‌اندازی شده است و به پسران معلول خدماتی را ارائه می‌دهد، مدیرعامل خیریه توانای کرمان می‌گوید: ۷۶ پسر توانخواه بالای ۱۴ سال زیر پوشش این خیریه هستند. محمدعلی افضلی ادامه می‌دهد: به‌ازای هر ۱۵ نفر یک نفر پدریار در مرکز توانا داریم در حالی که استاندارد بهزیستی یک پدریار به‌ازای هر ۸ تا ۱۰ مددجو است. وی عنوان می‌کند: طی ۲۰ سال فعالیت مرکز توانای کرمان شاهد ازدواج ۳۵ زوج معلول بوده‌ایم و فقط دو، سه مورد طلاق اتفاق افتاده که نسبت به افراد عادی بسیار پایین است. افضلی همچنین از تجهیز مرکز نگهداری دختران معلول جسمی – حرکتی با ظرفیت ۵۰ نفر در مرکز توانای کرمان خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: این مرکز برای نخستین بار در استان کرمان راه‌اندازی می‌شود و به‌زودی وارد مرحله پذیرش می‌شود. وی همچنین با اشاره به ساخت پارک مرکز توانا با هزینه شخصی مهران علم‌زاده شهردار وقت کرمان و همکارانش در شهرداری عنوان می‌کند: آقای عالم‌زاده بعضی از روزهای جمعه به اینجا می‌آمد و با دست خودش برای ساخت این پارک کمک می‌کرد. پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

نوشته ایجاد شد 520

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا