مجوز بازی فارینا چگونه صادر شد؟/ قانونی که سازمان لیگ والیبال هم به آن پایبند نیست!

تیم والیبال پیکان یک بازیکن خارجی جذب کرده که طبق آیین‌نامه سازمان لیگ نباید مجوز بازی برای او صادر می‌شد.

مجوز بازی فارینا چگونه صادر شد؟/ قانونی که سازمان لیگ والیبال هم به آن پایبند نیست!

به گزارش خبرنگار ورزشی سایت هنر و فرهنگ، کادر فنی تیم والیبال پیکان برای تفویت تیم خود اقدام به جذب یک پشت خط زن لهستانی کرده است. رافائل فارینا که متولد سال 1994 (1373) است، والیبال را از تیم زیر 21 سال سرادچزارنی رادوم آغاز کرد و از سال 2009 تا 2014 در این تیم، توپ زد. سپس راهی کامپر شد و یک فصل برای هاینوفکا بازی کرد. بژدین تیم بعدی فارینا بود و بعد از سه فصل، دوباره به سرادچزارنی پیوست. او فصل قبل برای لوک لوبلین توپ زد و در نهایت امسال به پیکان پیوست. فارینا که در مدت 7 سال بازی در پلاس لیگا در 125 مسابقه حضور داشته و 1378 امتیاز کسب کرده یکی از بازیکنان خارجی باکیفیتی است که به ایران آمده و حالا در ترکیب تیم پیکان حضور دارد. این بازیکن در دیدار تیم‌های پیکان و فولاد سیرجان در ترکیب خودروسازان قرار گرفت و عملکرد خوبی هم داشت.

پیمان اکبری، سرمربی تیم والیبال پیکان در خصوص رافائل فارینا، قطر پاسور لهستانی این تیم گفت: در هفته‌های گذشته کمتر به رافائل بازی دادیم و سعی کردیم با محیط و جو والیبال ایران آشنا شود. مقابل سیرجان از او به صورت کامل استفاده کردیم و عملکردی که انتظار داشتیم، برآورده کرد. در هفته‌های گذشته انتقاداتی بود، اما امروز نشان داد که می‌تواند به عنوان یک مهره مطمئن به پیکان کمک کند. وی ادامه داد: رضا رضایی پشت‌خط زن اصلی تیم پیکان است اما رافائل هم اطمینان کادر فنی را جلب کرد و امیدوارم هر دو بازیکن همیشه موفق باشند اما به این شکل انتخاب برای من سخت خواهد شد. به هر حال بنا به ضرورت از هر دو بازیکن استفاده خواهم کرد.

با این حال حضور فارینا در لیگ والیبال کشورمان ابهاماتی را ایجاد کرده است. در ماده 36 آیین‌نامه سازمان لیگ آمده است که «هر باشگاه می‌تواند 2 بازیکن خارجی که عضو تیم ملی کشور متبوع باشد و یا در سه سال گذشته عضو بوده باشد، طبق مقررات نقل و انتقالات فدراسیون بین‌المللی والیبال به استخدام درآورد»، اما نکته‌ای که درمورد فارینا وجود دارد این است که وی سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی لهستان را ندارد. حالا سوال اینجاست که پیکانی‌ها با چه مجوزی از این بازیکن در ترکیب خود استفاده می‌کنند. خبرنگار ورزشی سایت هنر و فرهنگ، برای پیگیری این موضوع با ابراهیم شکوری، قائم مقام باشگاه پیکان تماس گرفت که او در این باره ترجیح داد صحبتی نکند اما در ادامه خواست این موضوع از سازمان لیگ فدراسیون والیبال پیگیری شود که قرارداد این بازیکن را ثبت کرده است.

در همین باره محسن ترابی، رئیس سازمان لیگ فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی سایت هنر و فرهنگ، درخصوص شرایط جذب فارینا توسط تیم پیکان و صدور ITC این بازیکن توسط سازمان لیگ، اظهار داشت: چنین بندی در آیین‌نامه سازمان لیگ وجود ندارد. قبلاً این بند در آیین‌نامه بود، اما حذف شده است! اگر چنین بندی وجود داشته باشد حتماً باید انفورماتیک فدراسیون پرونده وی را تایید کرده باشد تا بتواند برای پیکان بازی کند. قرار بود این بند را از آیین ‌نامه حذف کنیم. اردکان هم قرار بود بازیکن خارجی بگیرد و ما به آنها اعلام کردیم که این بند برداشته شده است. 

وی درمورد اینکه بند سابقه بازی ملی برای بازیکنان خارجی در آیین‌نامه وجود دارد و با این شرایط چگونه بازیکنی که هیچ سابقه ملی ندارد، مجوز بازی گرفته است؟ تصریح کرد: ما استعلام گرفتیم که متوجه شدیم که فارینا بازیکن باکیفیتی است. در سازمان لیگ قواعدی را به صورت کلی می‌نویسیم. زمانی باشگاه‌ها به دنبال کسب نتیجه نبودند، اما حالا همه آنها می‌دانند که اگر بازیکن بی‌کیفیت جذب کنند، نتایج خودشان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و بنابراین به سراغ بازیکنان با کیفیت می‌روند. رئیس سازمان لیگ درمورد اینکه حتی اگر فارینا بازیکن باکیفیتی هم باشد، آیا طبق قانون سازمان لیگ می تواند برای پیکان بازی کند؟، گفت: در نهایت اتفاقی رخ نمی‌دهد و نمی‌توان گفت که تخلفی صورت گرفته، چون استعلام این بازیکن توسط فدراسیون گرفته شده است. پایان پیام/

نوشته ایجاد شد 515

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا